Tandhygienist

Tandhygienist – genvägen till låga tandvårdskostnader och friska tänder

När man frågar ett antal personer om vad dom förknippar ett besök på en tandläkarmottagning med, svarar nio av tio: Borrning och lagning av hål.

Men vad skulle du helst vilja betala för hos din tandläkare? Att få dina tänder lagade år efter år, eller att få lära dig att undvika skador på dina tänder?

Allt flera av våra patienter har insett vad de sparar (både i pengar och obehag) på att lära sig en enkel långsiktig metod att sköta sina tänder.

Att ändra en vana är inte alltid så lätt. Ett tandläkarbesök om året räcker vanligen inte. Särskilt inte om huvudintresset koncentreras på om det finns hål eller inte. Det kan i början krävas upprepade påminnelser och ”peppning”. Det är här tandhygienisten kommer in i behandlingen. En tandhygienist är specialutbildad i munnens friskvård. Hon avlägsnar tandsten och andra beläggningar, och hon visar dig hur du på enklaste sätt ska sköta dina tänder, och vilka hjälpmedel som passar just dig bäst. Tillsammans lägger ni upp en plan för hur du skall behålla dina tänder rena och friska.

Om du har drabbats av någon sjukdom i tandköttet, gingivit (inflammation i tandköttet), eller parodontit (tandlossning), är det tandhygienisten som tillsammans med tandläkaren bäst tar hand om dig. Sjukdomar i tandköttet kräver ofta en långvarig behandling med ett flertal besök per år. Skulle en tandläkare utföra den tidsödande behandling som krävs för ett lyckat resultat, skulle det kosta väldigt mycket. En tandhygienist är minst lika välutbildad på det här området, och har större rutin (det är hennes specialområde). Allt flera tandläkare har insett att det krävs ett samarbete med en tandhygienist om man har ambitionen att bedriva en modern frisktandvård.

Hos Vingåkerstandläkarna arbetar en tandhygienist, så vi har alla möjligheter att hjälpa dig att få ha hela friska tänder hela livet.